שרותי ה Outsourcing העסקיים, הפכו בשנים האחרונות למקובלים יותר וזמינים במגוון רחב של סקטורים. Outsourcing נכון, עשוי להקנות למקבליו, הקטנת הוצאות, שיפור רמת התפעול, שיפור רמת שירות הלקוחות , הגדלת המכירות, מגשר על מצבים של חוסר באמצעי ביצוע עצמיים, מקטין מלאים, משפר את מהירות תנועות המלאי ומחזורם, מקטין השקעות ברכוש ואמצעים, הופך הוצאות קבועות למשתנות, משפר את תזרים המזומנים, מוסיף יתרונות תחרותיים ומוסיף ערך לבעלי המניות.
בביצוע מיטבי של Outsourcing ניתן בין השאר לקיים את הפעילות העסקית המוגדרת כ virtual corporation - ארגון המתבסס על אמצעי תקשורת וממשקים המקשרים בין מקורות האספקה לבין הלקוחות והשווקים, ללא אמצעי ביצוע עצמיים ויכולות פיזיות .
כתבה זו עוסקת בהתפתחות ענף ספקי האאוטסורסינג הלוגיסטי בעולם LSP - Logistics Services Providers . מי הם השחקנים הראשיים, מה תפקידם ומהו הערך המוסף שהם מביאים לשרשרת האספקה
המושג 3PL ( Third Party Logistics ) נוצר בשנות השבעים המוקדמות , כאשר חברות ההפצה הבין-לאומיות הצטרפו כצד שלישי לחוזי ההובלה שהיו נהוגים בין המשלחים ( 2PL ) לבין המובילים ( 1PL) . במשך השנים, התרחבה ההגדרה וכיום משתמשים במושג 3PL לכל עסק המציע אספקה של שרות לוגיסטי בשיטת ה Outsourcing .
חברות ה 3PLs חלוצות פעילויות ה Outsourcing הלוגיסטי . הלוגיסטיקה של חברות ה 3PLs, מהוה את עיקר ומהות העסק שלהן (core business) ולכן הן משקיעות משאבים רבים ע"מ לאחד פעילויות לוגיסטיות, רבות ככל הניתן, בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ולהגדיר את עצמן כ ספקי שירותים לוגיסטיים Service Provider Logistics = LSP .
הלקוחות, המעוניינים מאד להפחית עלויות ולשפר את רמת השרות, מתקשרים עם חברות ה LSP לאספקת השירותים הלוגיסטיים בשווקים המקומיים ובפעילות הבין-לאומית והגלובלית שלהם. עפ"י מחקרים בין לאומיים, החיסכון ללקוחות של ה 3PL הינו בין 15 ל 25 אחוז מההוצאות הלוגיסטיות הכוללות שלהם .
חשוב מאד להדגיש שלמרות הגלובליזציה הרבה שענף ה LSPעבר בשנים האחרונות, לוגיסטיקה היא עסק מקומי ! תובלה, מחסנים, הפצה וכד' - דורשים אמצעים ונוכחות מתמדת בשווקים המקומיים (( Domestic Services . מהצד השני, ספקי שירותים לוגיסטיים מקומיים שאינם משכילים לפתח קשרים עסקיים עם חברות LSP GLOBAL , מוצאים את עצמם בעמדה נחותה למול לקוחות בין-לאומיים הפועלים גם בשוק המקומי. מצב זה, מאפיין כיום גם את שוק ה 3PLs בישראל.
ב ויקיפדיה מפורטים הסוגים הבאים של 3PLs :
- Standard 3PL - זהו ה 3PL הבסיסי המבצע שרותי אחסון ליקוט והפצה בלבד.
- Service developer - זהו 3PL המציע ללקוחותיו שרותי ערך מתקדמים (value-added services), אריזה מחדש, מערכת אבטחה מתקדמת, Tracking and Tracing, שרותי Cross-Docking תוך כדי הפעלת תוכנות לוגיסטיות מתקדמות.
- The customer adapter - זהו 3PL שמהותו ביצוע ובקרה של כל הפעילויות הלוגיסטיות של הלקוח.
- The customer developer - זוהי הרמה הגבוהה של 3PL הממזג עצמו עם הארגון של הלקוח וממלא בשלמותם את כל הפונקציות הלוגיסטיות כולל פיתוח תהליכים לוגיסטיים חדשים עבור הלקוח.
המושג 4PL (Fourth Party Logistics הינו מטבע לשון שלראשונה פורסם ע"י חברת הייעוץ הגלובלית Accenture אשר אף רשמה סימן מסחרי מוגן (Trademark) בסוף שנות ה 90 על מונח זה. פרשנויות ומאמרים רבים ניתן למצוא בספרות העולמית לגבי ההגדרה של המושג ומי הן החברות העונות על הגדרה זו.
עפ"י Accenture, 4PL הינו אינטגרטור המרכז את המשאבים , היכולות והטכנולוגיות של ארגונו ושל ארגונים נוספים ע"מ לתכנן, להקים, ולהפעיל פתרונות מקיפים לשרשרות האספקה. ל 4PL יכולות תכנון לוגיסטיות עצמאיות והבנה לוגיסטית רחבה של KNOW HOW & BEST PARCTICES הכוללות בין השאר יכולות תכנון וחיזוי הביקוש ושליטה בכל שרשרת האספקה Demand Forecasting & Replenishment Planning כולל גם בנקודות המכירה ( POS ) וניהול הלוגיסטיקה של ההחזרות. לארגון ה 4PL אין נכסים עצמאיים כגון ציי רכב. מחסנים. אמצעי שינוע וכד'.
3PL vs 4PL= 3.5PL
התפתחות מעניינת וחדשה בתחום אספקת השירותים הלוגיסטיים כיום הינה התופעה המכונה 3.5PL המתבססת על קבוצת חברות 3PL תחת הנהלה אחת, המרכזת יכולות לוגיסטיות נכבדות בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ובעלת פריסה ארצית ו/או גלובלית של מרכזים לוגיסטיים, המפתחת קשרים אסטרטגיים עם הלקוחות שלהן ומשקיעה בתחומי ה IT הלוגיסטי ויכולות תכנון- חיזוי הביקוש וניהול המלאי
המושג העדכני היום לרמה הגבוהה של ספקי שירותים לוגיסטיים הוא ה 5PL
המושג Fifth Party Logistics = 5PL מקורו מן האקדמיה ומתייחס לספק-על (meta-provider) של שירותי שרשרת האספקה, המפעיל את כל השותפים בשרשרת הגלובלית כולל יצרנים, ספקים, מובילים, משלחים, ארגוני 3PL & 4PL ורשתות השיווק תוך כדי יצירת שותפות אמון עסקית ( trusted partner ) הכוללת בין השאר נטילת חלק בסיכון העסקי ובתגמול בהתאם לתוצאות הביצוע. תכליתו של ה 5PL הינו ליצור מצב של WIN-WIN המאפשר לכל חוליה בשרשרת לפעול נכון יותר ולהרוויח יותר מן הפעילות הלוגיסטית.
לסיכום, מאמר זה ניסה לעשות סדר במונחי ה אאוטסורסינג הלוגיסטי, להציג את התפתחות הענף מ 1PL עד 5PL , לדון ברקע בו התפתח כל אחד מהספקים ומהו תרומתו לשרשרת האספקה . אם תשימו לב, הפירמידה הינה קטומה, ז"א שבקרוב נשמע על התפתחויות מעניינות בתחום אספקת שירותים לוגיסטיים .
ענף זה נחשב לענף הכלכלי השלישי בגודלו בעולם , עם קצב גידול שנתי דו-סיפרתי ועם השקעה רבה בכוח-אדם, בטכנולוגיות מתקדמות ובשיטות עבודה מתקדמות
יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי AGS . ניתן ליצור קשר עם איציק בטלפון 0523327541 או באימל ags@ags.co.il או דרך אתר החברה www.ags.co.il